Dalam PKPB and MCO ni kena kurangkan pergerakan kalau tak ada hal mustahak or strong reason kenapa kita nak keluar beli barang, balik kampung, sendiri sakit, sebab kita kena kurangkan contact dengan orang luar and praktikkan social distancing! Even sekarang dilonggarkan, so bila keluar tu make sure jaga jarak 1m yang ditetapkan ye.
Jadi bila kita kena kurangkan pergerakan keluar, alternative lain untuk shopping ialah dengan online shopping, membeli-belah di atas talian seperti di Shopee, Lazada, 11Street, malah dia laman sosial seperti Instagram dan Twitter juga ada dropship or agent barangan yang boleh kita purchase.
So sekarang kita nak cerita pasal Shopee, one of the most used shopping app sebab barang banyak murah and ada banyak offer +deals and vouchers! 😍 Lagi-lagi bila ada store yang kalau beli dapat 10% cashback.
Takut nak beli barang online sebab size, warna, barangan rosak atau HILANG?
Jangan risau, Shopee ada sediakan service Return or Refund dan mengikut pengalaman, Agent Shopee ni bila kita message, jadi lambat sikit and kena ikut queue, so better call SAMPAI DAPAT! Sebab line selalu busy jadi kita kena rajin call banyak banyak kali 👍🏻
SIAPA YANG PATUT REQUEST RETURN OR REFUND?
Ni semua ikut pengalaman ye:
1. Item tak ship dari seller lebih 3 atau 5 hari.
2. Item dekat courier lebih dari Extended Guarantee Day
3. Item rosak.
4. Item tak sama dengan yang kita nak.
5. Item hilang. 👈🏻 ni important sebab pernah jadi.
Sebelum tu, kena ingat untuk screenshot siap siap full detail tracking item atau gambar kerosakan untuk kita upload. Haa upload dekat siapa?
Jom!
CARA-CARA REQUEST RETURN OR REFUND DI SHOPEE [ITEM TAK SHIP LEBIH HARI, ITEM TAK UPDATE TRACKING, ITEM HILANG]
1. Klik profile di apps Shopee, klik
• "To Receive" — Barang hilang atau dah sampai Extended Guarantee Days dan
• "To Ship" —Seller yang tak ship barang lagi lebih 3 hari
2. Tekan dekat barang yang kita nak request for Return or Refund
3. Check balik
• Expected Shipping Date — dah ship ke belum ikut tarikh expected
• Expected Delivery Date — sama ada dah extend guarantee atau tak
• Extended Shopee Guarantee Days — dah sampai hari yang patut sampai parcel tapi tak sampai lagi.
4. Kalau didapati barangan tak ship lagi or barang tak update tracking sampai hari Extended Shopee Guarantee Day, tekan Return or Refund dekat bawah tu.
5. Nanti akan keluar satu page kena isi macam dekat bawah ni
- Tick box yang kita nak minta refund
- Select Reason
- Upload bukti mengatakan barang tak ship dari seller, or barang tak update tracking or barang tak sampai.
**REMINDER: SELLER BOLEH ACCEPT OR REJECT REQUEST REFUND YANG KITA BUAT
6. If seller accepts your refund request, then your money will be creditted into your ShopeePay Account in 15 mins max.
7. If seller rejects, kalau dia ship lepastu tak apa. Kalau dia tak ship, click Email Icon dekat Profile Shopee kita, copy & paste Order ID kita untuk report seller mana yang degil tu 😤
8. Then isi semua maklumat plus bukti! Sebab tu kena screenshot so that kita boleh send semua bukti ni.
9. Sekelip mata dalam 2-3 hari Shopee sendiri akan bagi refund tu balik so your money is safeee!
Shopee akan update result status sebenar parcel kita yang dah lost track atau tak update macam dekat previous post in my case.
10. Kalau Shopee tak responsive like my case, terus contact Shopee dekat email atau call hotline Shopee 👉🏻 03-27779222.
Kalau kes barang tak update tracking contact juga courier yang kita guna!
11. Dan dah siap! Itu cara-cara untuk barang lambat sangat ship
Tekan sini untuk baca ➡ Parcel hilang guna courier J&T
No comments:
Post a Comment
Leave a comment here and follow me ♡